Grenadírmarsall

Injustice: Gods Among Us (2013) | Mortal Kombat klón vagy annál azért több?

2021. május 06. - grenadírmarsall

injustice-gods-among-us_szerkesztett.jpg

      Ha tömören szeretnék fogalmazni, annyit mondanék, az Injustice: Gods Among Us egy 2013-ban megjelent verekedős játék, amely az újgenerációs Mortal Kombat-ok sajátosságait ötvözi a DC képregényuniverzum klasszikus karaktereivel és egyedi világával. A piacon olyan riválisokkal szemben kellett helytállnia, mint a 2011-ben megjelent nagytestvér a Mortal Kombat, vagy a szintén 2013-ban megjelent Killer Instinct sorozat legfrissebb tagja. No, nem szabad azért megfeledkezni az ekkortájt kicsit parkolópályára került Tekken és Street Fighter sorozatokról sem, melyek a műfaj legnépszerűbb darabjainak számítottak, még akkor is, ha mindketten 2008 óta vártak egy esetleges folytatásra. De most nézzük, elbírta-e ezt a terhet a szuperhősök alakulata vagy ezzel még maga Superman sem tudott mit kezdeni…

Mikor, miért és hogyan?

         2012-re a Warner Bros sikeresen megszerezte - a Midway Games csődjének köszönhetően - a Mortal Kombat jogait, így nyugodtszívvel felhasználhatta annak játékelemeit és grafikai motorját is, amit nem mellesleg külön úgy módosítottak, hogy tökéletesen passzoljon a verekedős játékok zsáneréhez. A Warnernél látva a képregényipar másodvirágzását - melyet pont a nagy ellenlábasnak, a filmiparban rekordokat döntögető Marvel-nak köszönhettek – úgy határoztak a játékiparban próbálják a kínálkozó lehetőséget meglovagolni.  Pénzügyi vesztenivalója egyáltalán nem volt a kiadónak, hiszen ha a kísérlet csúfos kudarcba is fullad, a Mortal Kombat széria még mindig hatalmas rajongóbázissal rendelkezett, ami stabil bevételi forrást jelentett. Erre csak még jobban ráerősített a 2011-ben megjelent Mortal Kombat reboot sikeressége, így a fejlesztőnek sem volt félnivalója hiszen így egy sikertelen projekt nem temette volna maga alá a NetherRealm csapatát sem.

dc_vs_mortal.jpg

         A Injustice: Gods Among Us valódi gyökereit keresve nem kell messzebb mennünk a legendás Midway Games egyik legutolsó játékánál a Mortal Kombat vs. DC Universe-nél. Ugyan finoman szólva sem tartozott a Mortal Kombat széria legjobb darabjai közé, de utat nyitott a D.C képregények egy teljesen új, - az 1990-es években a Marvel képregényekre már jellemző - feldolgozási módszeréhez. Akkortájt rengeteg hasonló, de csak váltakozóan sikeres próbálkozás jellemezte a játékipart, így készülhetett el a folytatást is megélt X-Men vs Street Fighter játék 1996-ban, vagy az 1998-ban megjelent nagysikerű Marvel vs Capcom: Clash of the Super Heroes is. Kapva a lehetőségen megbízták NetherRealm fejlesztőcsapatot – akik korábban a Midway Games Chicago néven voltak ismertek - az Injustice: Gods Among Us-ra keresztelt projekt fejlesztésével. A készülő játék a Mortal Kombat játékmenetét vette alapul, de a játék igazi varázsát a képregények utánozhatatlan hangulata adta, melyet megfűszereztek olyan apróbb újításokkal, mint a blokkolás megszüntetése vagy vér teljes hiánya. Utóbbi mondjuk inkább volt a képregények miatti megkötés, mint önkéntes döntés. A Warnernél semmit sem akarták a véletlenre bízni, így megbízták a DC képregények íróit a történet megírásával – mely a megjelenés évétől kezdődően 60 füzetet élt meg - a fejlesztési munkálatokat pedig Ed Boon-ra a Mortal Kombat sorozat atyjára bízták. Mindezeket olvasva nehéz elhinni, hogy bármi félremehetett volna, viszont most mégis megpróbálok a képregényes kosztüm mögé tekinteve felfedni az igazságot.

marvelcapcom.jpg

 

Új vizekre evezve

          Minden február utolsó hetében kezdődött, amikor újra felfedeztem a játékot az Xbox könyvtáramban. Tavaly ugyanis, ingyenesen sikerült hozzájutnom egy példányhoz a Microsoft webáruházában egy ajándékozás keretein belül, hogy aztán ahogy az lenni szokott, teljesen meg is feledkezzek a létezéséről. Az Assassin’s Creed végigjátszását követően úgy éreztem valami újra lenne szükségem, így a könyvtáramat böngészve megakadt a szemem ezen a 2013-as darabon, pár órával később pedig már Batman-ként álltam Bane hatalmas pofonjait. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem volt túlságosan sok tapasztalatom ebben a műfajban mivel nem igazán vonzottak az efféle verekedős játékok. Az hamar ki is derült, hogy nem leszek az Injustice versenyek bajnoka (már ha még vannak egyáltalán ilyenek) hiszen a nehezebb kombinációkkal folyamatosan meggyűlt a bajom. Szerencsére nem ettől tették függővé a kampány befejezését, így viszonylag könnyedén kiteljesedhettem a 4-5 támadási opcióval amit tudtam, még ha egy pár ellenfél a kelleténél talán jobban meg is izzasztott.

2.jpg

           A korábbiakban magáról az Injustice sorozatról sem volt sok ismeretem, tudtam ugyan, hogy létezik, de sosem éreztem kedvet, vagy energiát, hogy kipróbáljam bármelyik részét. Annyi bizonyos, hogy mikor először hallottam arról, hogy egy DC köntösbe öltöztetett Mortal Kombat játék készül, aggályaim támadtak a játék minőségével kapcsolatban. Nem azért, mert bármelyik Mortal Kombat játék rossz lenne, de nem tudtam elképzelni, hogyan lehetne a képregényekre jellemző, jó történetet adni egy olyan játéknak, ahol egyetlen dolgunk, kiütni ellenfeleinket egy rövid harc során. Ennek eredményeként komolyabb elvárások nélkül vágtam bele a kampányba, hisz minden játék érdemel egy esélyt, miért pont az Injustice: Gods Among Us lenne ez alól kivétel?

Átvezetők után, egy kis csihi-puhi

          Nagyon örültem neki, hogy zöldfülűként a játék egy rövid tutorial-on keresztül lehetőséget adott az alapok elsajátítására. Ez többé-kevésbé sikerült is, de a komolyabb kombinációk begyakorlásához sajnos ennél lényegesen több időre van szükség. A bemelegítést követően gyorsan bele is vágtam a lecsóba, nehogy elfelejtsem a frissen tanultakat, na meg azért, mert kíváncsian vártam, hogyan fognak élvezetes történetet szőni ebbe a játékmenetébe. Meglepetésemre a történet nem, hogy nem volt gyenge, de kimondottan szórakoztatóra és izgalmasra sikeredett. Az átvezetőkkel történő történetmesélés igazi telitalálat lett, ráadásul a küzdelmek között éppen elég időt hagytak a pihenésre anélkül, hogy azok unalmassá vagy erőltetetté válnának. Maguk a harcok is kellően változatosak voltak, köztük könnyebb és keményebb kihívásokkal – néha már talán túlságosan is, de erről később – így szinte észre sem veszi az ember és együltőhelyében a játék végére is ér.

3.jpg

Zavar az egyensúlyban

         Nagyjából 3-4 óra alatt a történet végére lehet érni, így aki csak az egyjátékos kampány miatt szeretné megvásárolni, valószínűleg csalódni fog. Tény, mivel nem hozhatunk döntéseket és nincs különösebb ráhatásunk a történet alakulására, újrajátszhatóságról szinte egyáltalán nem beszélhetünk. Érezhető, hogy az egyjátékos kampány célja inkább a tanítás. Időt kapunk a játéktól a kombinációk begyakorlására és a karakterek erősségeinek és gyengeségeinek megismerésére, hogy aztán a többjátékosmódban kamatoztathassuk az itt szerzett tapasztalatunkat. A mesterséges intelligenciáról még nem esett szó, de nem egyszer túlságosan könnyű összecsapásokat lelombozóan megalázó vereségek követtek. Ebben egyrészt a kiegyensúlyozatlan karakterek, másrészt pedig az A.I. rapszodikussága a ludas. Előbbire leginkább Batman karaktere a példa, akit annak ellenére, hogy a játék során a legtöbbet irányítunk relatíve pehelysúlyúra sikeredett. Erre nyilván lehet azt mondani, hogy „Ez azért van, mert ő egy ember és mit kezdene közelharcban isteni lényekkel.”, viszont ezt az elméletet azzal lehet kukázni, hogy Zöld Íjász karaktere - aki szintén egy halandó ember -  olyan erős és megállíthatatlan, hogy játszi könnyedséggel lehetett vele szinte bármelyik másik karaktert padlóra küldeni. Ez  sajnos arra utal, hogy a fejlesztők egyáltalán nem fordítottak elegendő időt és figyelmet a karakterek kiegyensúlyozására, ami ebben a műfajban teljességgel elfogadhatatlan. 

4.jpg

           A kezdetekben nehezen kivitelezhető különleges mozdulatsorok és kombinációk, a kampány végéhez közeledve már jóval nagyobb arányban sikerülnek, de ahhoz, hogy gördülékenyen menjenek ennél a cirka 3 óránál nagyságrendekkel több gyakorlásra van szükség. Márpedig ha igazán élvezni szeretnénk a játékot, rengeteg időt és energiát kell befektetnünk, hisz ezek a kombinációk jelentik a játék legnagyobb élvezetét és adrenalinforrásait.  Kezdő játékosként annyit tudok tanácsolni, hogy semmiképp se adjátok fel és mindig válasszátok a Zöld Íjász karakterét, vele vélhetően könnyebb dolgotok lesz a tapasztaltabb játékosok ellen is.

Rövid de legalább játékos

          A történettől ne várjunk irreálisan sokat, mert mégis csak egy Mortal Kombat klónnal van dolgunk, amin azért látható nyomot hagyott a képregényírók munkája. Mi több, a DC jogai miatt az egész játék frissnek és változatosnak hat, hiszen valljuk meg őszintén, ki ne szeretné Superman-nel földbe döngölni Lex Luthor-t vagy Joker-rel móresre tanítani Green Lantern-t? A már bevált recepthez nagyszerű érzékkel nyúlt a fejlesztőgárda, ami külön dicséretet érdemel, hogy mindezt úgy valósították meg, hogy a képregények hangulatát tökéletesen átadja a játék és mindez nem sínylette meg a verekedések minősége.

5.jpg

           A történetet inkább nem szeretném elspoilerezni, mert akkor azt a kevés izgalmat is sikerülne tönkretenni ami ez alatt a rövid idő alatt ránk vár. Ahogy azt már korábban említettem a történet átvezető videókon keresztül folyik összecsapásaink között, amivel csak az a gond, hogy, ezáltal arra semmilyen kihatásunk nincsen. Ennek ellenére pozitívum, hogy ezek végig élvezetesek és látványosak is szóval semmiképp sem fogjuk magunkat halálra unni a kisfilmek nézése közben. Az eseményeket különböző szuperhősök szempontjából éljük meg, így egyszerre több hős történetszálát is nyomon követhetjük anélkül, hogy az súlyos zavart okozna a fejekben.

         Szerény véleményem szerint, ha a kampány hossza jelentősen terjedelmesebb lett volna, az rontott volna a játékélményen, szóval bármilyen meglepő is, de a rövid kampány mindent összevetve inkább a játék erényének tekintendő, mint gyengeségének. Az, hogy nekem a rövidség ellenére is tetszett, nyilván nem garancia arra, hogy nektek is ugyan ezt az élményt fogja majd nyújtani. Biztosan lesznek, akik ezt csalódásként fogják megélni, hiszen kevesebb, mint 50 verekedéssel a kampány végére is érünk. Ha pedig azt is hozzávesszük, hogy átlagosan 2 perces harcokkal kell számolnunk, meg is kapjuk a valódi játékidőt, ami még a 2 órát sem fogja elérni. Hát ez így leírva azért elég siralmasan kevésnek tűnik... Mindenesetre az a 2 óra biztos, hogy sokkal több szórakozást jelent majd a legtöbbeteknek mint néhány friss 23 ezer forintos játék.

6.jpg

Összességében tehát..

          Ha csak a Single Player kampány miatt szeretnéd megvásárolni, akkor el kell, hogy keserítselek, maximum 4 óra után már a stáblistát fogod bámulni. Azoknak viszont, akik csak úgy tekintenek rá, mint ami valójában, azaz egy rövid kiképzésre, hogy elsajátítsuk a kombinációkat és megismerjük a játékmenet alapjait, azoknak örömmel tudom ajánlani. Ha szükséged van egy játékra, ami még, 2021-ben is kiváló szórakozást jelent majd a haverokkal való összejöveteleken, jó helyen jársz, az Injustice: Gods Among Us a te játékod. A között, hogy ezt, vagy a Mortal Kombat játékékok egyikét fogod megvásárolni valószínűleg az univerzumok iránt érzett személyes szimpátiád fog dönteni. Ha szereted a DC univerzumot, itt a lehetőség, hogy egyszerre élvezd Superman (visszafogott) erejét és maradj a Mortal Kombat harcrendszerénél. Ha kétségek között őrlődsz mit is kellene választanoid ragaszkodj a pénztárcádnak megfelelő választáshoz és feltétlenül nézz meg pár játékokról készült videót is. Ahogy én tapasztaltam az Injustice játszi könnyedséggel hozza a Mortal Kombat sorozat színvonalát és az új tálalás még üde színfoltja is a verekedős játékok piacának.

 ertekeles_1.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://grenadirmarsall.blog.hu/api/trackback/id/tr316524756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása